Aftrekregeling van toepassing tot en met aanslagjaar 2020

• Tot en met aanslagjaar 2020 wordt de aftrekbaarheid van
autokosten bepaald o.b.v. onderstaande tabel in functie
van het type brandstof en de CO2-uitstoot.

De aftrek bedraagt minimaal 50 % en maximaal 100 %.
CO2-uitstoot Aftrek
Diesel Benzine %
≤ 60 g ≤ 60 g : 100%
61 g tot 105 g, 61 g tot 105 g : 90%
106 g tot 115 g, 106 g tot 125 g : 80%
116 g tot 145 g, 126 g tot 155 g : 75%
146 g tot 170 g, 156 g tot 180 g : 70%
171 g tot 195 g, 181 g tot 205 g : 60%

195 g of geen gegevens beschikbaar,205 g of geen gegevens beschikbaar : 50%


• Brandstofkosten zijn voor 75 % aftrekbaar.
• Financieringskosten zijn voor 100 % aftrekbaar.
• De kosten van volledig elektrische voertuigen zijn voor 120 % aftrekbaar, met uitzondering van de elektriciteitskosten die slechts voor 75 % aftrekbaar zijn omdat ze beschouwd worden als brandstofkosten.

Aftrekregeling van toepassing vanaf aanslagjaar 2021

De invoering van de nieuwe Europese uitstoottest WLTP zorgt er voor dat de CO2 uitstoot van nieuwe auto’s een pak hoger ligt dan voorheen. Zonder een verandering aan het huidige systeem voor de berekening van BIV en verkeersbelasting zou er een serieuze belastingverhoging komen. De Vlaamse regering kiest vanaf 01/01/2021 voor een budgetneutraal systeem van berekening waarbij vooral de kopers van propere gezinswagens en stadswagens zullen beloond worden.

In het nieuwe systeem daalt bijvoorbeeld de BIV bij populaire kleinere modellen zoals de VW Golf ( – 57 Euro) en de Opel Corsa ( -143 Euro). Zwaar vervuilende SUV’s zoals de Mercedes GLS (+447 euro) en de BMW X3 (+794 euro) betalen een fors hogere taks. Belangrijk is ook dat de plug-in hybrides en auto’s op aardgas (CNG), in tegenstelling tot de zuiver elektrische auto’s vanaf 1 januari 2021 niet langer genieten van een vrijstelling op de BIV.

De nieuwe formule luidt : [120% – (0,5 * brandstofcoëfficiënt * X gr CO2/km)]
Die brandstofcoëfficiënt is 1 voor dieselvoertuigen, 0,90 voor auto’s met een aardgasmotor en een belastbaar vermogen van minder dan 12 fiscale pk en 0,95 voor alle andere voertuigen (waaronder 100% elektrische voertuigen, benzinevoertuigen en voertuigen op waterstof).

Voor pick-ups met privégebruik zal er vanaf 2021 ook een aanpassing gebeuren aan deze fiscale voorkeursbehandeling (geen belasting op inverkeerstelling (BIV), veel lagere verkeersbelasting, enzovoort.